Hvem er den vigtigste person i verden for dig?

Hvem er den vigtigste person i verden for dig? (dig selv).

Langt de fleste sælgere har erfaret, at kunderne i almindelighed ikke lytter særligt godt. Men de færreste sælgere er opmærksomme på, at de som regel heller ikke slev lytter godt nok. Årsagen til dette “lytteproblem” er, at vi anvender ca. 90% af vores tankevirksomhed på “os selv” og derfor kun har ca. 10% tilbage, som kan anvendes til at lytte til kunden. Ved at være bevidst overfor dette, kan den enkelte sælger skærpe sin lytteevne.

Som sælger er det vigtigt, at vi forstår og accepterer dette. Derfor skal vi undertrykke vores eget behov for at være i centrum og koncentrere os om at få kunderne til at føle sig i centrum.
Nogle kunder har et større behov for at føle sig i centrum end andre. Hos den enkelte kunde kan dette behov være forskelligt bl.a. på grund af kundens svingende sindstilstand.
Jo bedre vi er til at få kunderne til at føle sig i centrum, jo mere venlige og købelystne bliver disse. Samtidig opnår vi, at kunderne vil føle sig godt behandlet og derfor vil komme igen.